RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN [ 2011 ]
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN LIMA
MINGGU | NILAI | OBJEKTIF PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN | CATATAN /AKTIVITI |
1 | 1.1 Kepercayaan kepada Tuhan | Mensyukuri Tuhan dan memahami kepentingan serta keperluan beragama | i.Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan ii. Menerima kenyataan setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan | |
1 | 1.2 Amanah | Merancang gaya hidup sihat dari segi pemikiran dan perlakuan berasaskan nilai amanah dan menjadikannya sebagai amalan dalam kehidupan seharian | i.Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah | |
2 | 1.3 Harga Diri | Membuat keputusan yang menjurus kepada keupayaan yang memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan kerana setiap insane adalah istimewa | Menjaga dan mempertahankan maruah diri | |
2 | 1.4 Bertanggungjawab | Merancang masa depan dengan seimbang dan bertanggungjawab untuk mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang demi kesejahteraan hidup | Merancang masa depan dengan penuh tanggungjawab | |
3 | 1.5 Hemah Tinggi | Membentuk peribadi mulia dan berhemah tinggi dengan mencontohi tokoh-tokoh yang berperibadi mulia | Menganmalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia | |
3 | 1.6 Toleransi | Mengamalkan sikap toleransi bagi menjamin keharmonian Negara | Bertolak ansur dan menerima dasar Negara yang dilaksanakan demi keharmonian Negara | |
4 | 1.7 Berdikari | Menyedari dan mengamalkan bagi sikap berdikari untuk menjamin kemajuan Negara | Berusaha sendiri sehingga berjaya demi Negara | |
4 | 1.8 Kerajinan | Melahirkan pelajar yang dedikasi, cekal dan tekun | Bersikap rajin dengan mencontohi kejayaan peristiwa silam sebagai panduan untuk berjaya | |
5 | CUTI TAHUN BARU CINA | |||
6 | 1.9 Kasih Sayang | Mengamalkan budaya penyayang sebagai pegangan hidup dalam menjamin kesejahteraan masyarakat | Mengambil berat dan melibatkan diri dalam menandani pelbagai masalah dalam masyarakat | |
6 | 1.10 Keadilan | Menyedari kepentingan amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan sebagai teras kesejahteraan Negara | Akur dengan prinsip keadilan yang dipraktikkan dalam pentadbiran kerajaan | |
7 | 1.11 Rasional | Mampu menyelesaikan masalah secara objektif dan menyeluruh | Menyelesaikan masalah dengan bujaksana dan konsisiten | |
7 | 1.12 Kesederhanaaan | Memupuk sikap kesederhanaan untuk menjamin keseimbangan pembangunan Negara | Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal | |
8 | 2.1Kasih Sayang Terhadap Keluarga | Memupuk sikap tanggungjawab dan kasih saying terhadap anggota keluarga | i. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih saying ii. Menjaga anggota keluarga yang memerlukan perhatian | |
8 | 2.2 Hormat an Taat kepada anggota Keluarga | Memuliakan dan menghormati sesame anggota keluarga | Menghormati dan menerima asuhan keluarga | |
9 | 2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan | Menyedari kepentingan pengekalkan tradisi kekeluargan | Menghargai dan menjunjung tradisi keluarga sebagai khazanah budaya bangsa | |
9 | 2.4 Tanggungjawab terhadap keluarga | Menjanakan kewajipan terhadap keluarga untuk kesejahteraan | i.Melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota keluarga demi menjaga keharmonian keluarga ii. Menerima dan menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga | |
10 | UJIAN BERKALA 1 | |||
11 | 3.1 Menyayangi dn menhargai alam sekitar | Menyedari peranan dan tanggungjawab agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dan mencegah eksploitasi sumber yang berlebihan | Menerima wujudnya badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pencegahan ekspoitasi sumber dan menyokong usaha-usaha yang dijalankan | |
12 | 3.2 Kehormonian antara manusia dengan alam sekitar | Menyedari kepentingan cara manusia menguruskan alam dengan bersama | i. Menyokong usaha mengurus alam secara bersama ii. mnerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bersama akan mengakibatkan bencana alam | |
13 | 3.3 Kemapanan Alam Sekitar | Mengetahui kepentingan dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan kemapanan alam sekitar | Menerima dan mamatuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar agar menjamin keseimbangan alam | |
14 | 3.4 Peka Terhadap Isu-Isu Alam Sekitar | Menyedari masa depan manusia dan alam sekitar bergantung pada tindakan masa kini | i. Menguruskan sumber semulajadi dengan penuh tanggungjawab ii. Menggunakan ciptaan manusia dengan bertanggungjawab tanpa memusnahkan alam sekitar | |
15 | 4.1 Cinta Akan Negara | Menyedari kehormonian masyarakat majmuk sebagai asas kesejahteraan Negara | Peka dengan kepelbagaian agama dan budaya dalam mesyuarat Malaysia | |
16 | 4.2 Taat setia kepada Raja dan Negara | Menyedari kepentingan menjaga kedaulaan Negara, pertahanan dan keselamatan merupakan tanggungjawab bersama | i. mengelakkan diri daripada terlibat dengan anasir –anasir subversive yang akan mengancam keselamatan Negara ii. mencurah bakti dengan taat setia demi kedaulatan Negara | |
17 | 4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara | Menanamkan semangat patriotic mengharumkan nama Negara dengan melakukan pengorbanan dan menyumbangkan khidmat bakti sehingga ke peringkat antara bangsa | i. kesanggupan berkhidmat dan bertindak mewakili Negara dalam pelbagai bidang ii. meneroka aktivit baru dan mencabar untuk mengharumkan nama Negara | |
18-20 | PEPERIKSAAN SELARAS PERTENGAHAN TAHUN | |||
21 | 5.1 Melindungi hak kanak-kanak | Menghormati dan melindungi hak kanak-kanak | Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi pelindungan terhadap kanak-kanak | |
21 | 5.2 Menghormati Hak Wanita | Menghormati dan mengiktiraf sumbangan wanita dalam Negara | Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pelbagai bidang demi pembangunan Negara | |
22 | 5.3 Melindungi Hak Pekerja | Menghargai sumbangan golongan pekerja | Menerima dan mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja | |
22 | 5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya | Mengiktiraf sumbangan golongan kurang berupaya dalam pembangunan Negara | Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagi bidang demi pembangunan Negara | |
23 | 5.5 Melindungi Hak Pengguna | Melindungi dan menjamin hak pengguna | Menyokong usaha pelbagai pihak dalam melindungi dan menjamin hak pengguna | |
23 | 6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang | Memahami undang-undang antarabangsa demi menjamin keamanan sejagat | Menerima dan mematuhi undang-undang antarabangsa bagi menjamin keamanan sejagat | |
24 | 6.2 Kebebasan Bersuara | Memahami dan menggunakan media sebagai saluran komunikasi secara bertanggungjawab | i. memahami peranan media sebagai alat perhubungan ii. mengunakan saluran media dengan bertanggungjawab demi kebaikan bersama | |
24 | 6.3 Kebebasan Beragama | Memahami bahawa setiap individu bebas melakukan kewajipan agama masing-masing | Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melakukan kewajipan agama masing-masing | |
25 | 6.4 Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara | Memupuk rasa tanggungjawab dan peranan rakyat dalam pembangunan | i. Melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela untuk membangunkan Negara ii. menyokong dan menjayakan projek dan program pembangunan Negara | |
26 | 6.5 Sikap Keterbukaan | Menimbulkan kesedaran bahawa setiap masalah boleh diatasi mangikut salinan yang betul dengan mengamalkan sikap keterbukaan | Menerima bahawa setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul | |
27 | UJIAN BERKALA 2 | |||
28 | 7.1 Hidup Bersama Secara Aman | i. Menyedari keharmonian global adalah tanggunjawab bersama ii. Memahami peranan pertubuhan –pertubuhan antarabangsa dalam meningkatkan persefahaman bersama | i. Menyedari dan menyokong peranan pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat ii. Menyeranaikan fungsi pertubuhan antarabangsa seperti PBB | |
29 | 7.2 Saling Membantu dan bekerjasama | Mengetahui kepentingan kerjasama antara Negara dalam pelbagai bidang | Menyokong dan membantu usaha-usaha kerajaan dalam pelbagai bidang bagi mewujudkan kerjasama di peringkat antarbangsa | |
30 | 7.3 Saling Menghormati Antara Negara | Memahami dan menyedari kepentingan mewujudkan perhubungan baik antara Negara bagi menjamin kebaikan bersama | i. menyatakan pelbagai program yang telah dilaksanakan bagi mewujudkan hubungan baik antara Negara ii. interaksi dengan rakan daripada Negara jiran melalui Internet atau surat-menyurat | |
31-32 | LATIH TUBI KECEMERLANGAN SPM | |||
33-35 | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM | |||
36 | PERBINCANGAN JAWAPAN PERCUBAAN SPM | |||
37-38 | ULANGKAJI KECEMERLANGAN SPM | |||
39 | CUTI PERAYAAN DEEPAVALI | |||
40-41 | ULANGKAJI KECEMERLANGAN SPM | |||
42 | PEPERIKSAAN SPM 2011 |
No comments:
Post a Comment