Friday, February 11, 2011

RPT TING 4

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN [ 2011]
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN EMPAT


MINGGU

NILAI

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

HASIL PEMBELAJARAN


CATATAN
/AKTIVITI


BIDANG –PERKEMBANGAN DIRI


1
1.1 Kepercayaan kepada Tuhan
Menyedari peranan dan tanggungjawab manusia mengurus alam dan penghuninya
Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawab menjaga dan melindungi alam dan penghuninya

2
1.2 Amanah
Merancang gaya hidup sihat dari segi pemikiran dan perlakuan berasaskan nilai amanah dan menjadikannya sebagai amalan dalam kehidupan seharian
i.Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah

3
1.3 Harga Diri
Membuat keputusan yang menjurus kepada keupayaan yang memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan kerana setiap insan adalah istimewa
Menjaga dan mempertahankan maruah diri

4
1.4 Bertanggungjawab
Merancang masa depan dengan seimbang dan bertanggungjawab untuk mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang demi kesejahteraan hidup
Merancang masa depan dengan penuh tanggungjawab

5

CUTI   TAHUN   BARU   CINA


6
1.5 Hemah Tinggi
Menentuk peribadi mulia dan berhemah tinggi dengan mencontohi tokoh-tokoh yang berperibadi mulia
Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia

6
1.6 Toleransi
Mengamalkan sikap toleransi bagi menjamin kehanian Negara
Bertolak ansur dan menerima dasar Negara yang dilaksanakan demi keharmonian Negara

7
1.7 Berdikari
Menyedari dan mengamalkan bagi sikap berdikari untuk menjamin kemajuan Negara

Berusaha sendiri sehingga berjaya demi Negara

7
1.8 Kerajinan
Melahirkan pelajar yang dedikasi, cekal dan tekun
Bersikap rajin dengan mencontohi kejayaan peristiwa silam sebagai panduan untuk berjaya

8
1.9 Kasih Sayang
Mengamalkan budaya penyayang sebagai pegangan hidup dalam menjamin kesejahteraan masyarakat
Mengambil berat dan melibatkan diri dalam menandani pelbagai masalah dalam masyarakat

8
1.10 Keadilan
Menyedari kepentingan amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan sebagai teras kesejahteraan Negara
Akur dengan prinsip keadilan yang dipraktikkan dalam pentadbiran kerajaan

9
1.11 Rasional
Mampu menyelesaikan masalah secara objektif dan menyeluruh
Menyelesaikan masalah dengan bujaksana dan konsisiten

9
1.12 Kesederhanaaan
Memupuk sikap kesederhanaan untuk menjamin keseimbangan pembangunan Negara
Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal


10

UJIAN BERKALA 1





BIDANG-KEKELUARGAAN


11
2.1Kasih Sayang Terhadap Keluarga
Memupuk sikap tanggungjawab dan kasih saying terhadap anggota keluarga
i. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih saying
ii. Menjaga anggota keluarga yang memerlukan perhatian

12
2.2 Hormat d an taat kepada anggota Keluarga
Memuliakan dan menghormati sesama anggota keluarga
Menghormati dan menerima asuhan keluarga

 13
2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
Menyedari kepentingan pengekalkan tradisi kekeluargan
Menghargai dan menjunjung tradisi keluarga sebagai khazanah budaya bangsa

14
2.4 Tanggungjawab terhadap keluarga
Menjanakan kewajipan terhadap keluarga untuk kesejahteraan
i.Melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota keluarga demi menjaga keharmonian keluarga
ii. Menerima dan menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga




BIDANG-ALAM SEKITAR


15
3.1 Menyayangi dan menghargai alam sekitar
Menyedari peranan dan tanggungjawab agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dan mencegah eksploitasi sumber yang berlebihan
Menerima wujudnya badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pencegahan ekspoitasi sumber dan menyokong usaha-usaha yang dijalankan

16
3.2 Kehormonian antara manusia dengan alam sekitar
Menyedari kepentingan cara manusia menguruskan alam dengan bersama
i. Menyokong usaha mengurus alam secara bersama
ii. mnerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bersama akan mengakibatkan bencana alam

17
3.3 Kemapanan Alam Sekitar
Mengetahui kepentingan dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan kemapanan alam sekitar
Menerima dan mamatuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar agar menjamin keseimbangan alam


18
3.4 Peka Terhadap Isu-Isu Alam Sekitar
Menyedari masa depan manusia dan alam sekitar bergantung pada tindakan masa kini
i. Menguruskan sumber semulajadi dengan penuh tanggungjawab
ii. Menggunakan ciptaan manusia dengan bertanggungjawab tanpa memusnahkan alam sekitar

19-20 

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN




BIDANG-PATRIOTISME


21
4.1 Cinta Akan Negara
Menyedari kehormonian masyarakat majmuk sebagai asas kesejahteraan Negara
Peka dengan kepelbagaian agama dan budaya dalam mesyuarat Malaysia

22
4.2 Taat setia kepada Raja dan Negara
Menyedari kepentingan menjaga kedaulaan Negara, pertahanan dan keselamatan merupakan tanggungjawab bersama
i. mengelakkan diri daripada terlibat dengan anasir –anasir subversive yang akan mengancam keselamatan Negara
22ii. mencurah bakti dengan taat setia demi kedaulatan Negara

23
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara
Menanamkan semangat patriotik mengharumkan nama Negara dengan melakukan pengorbanan dan menyumbangkan khidmat bakti sehingga ke peringkat antara bangsa

i. kesanggupan berkhidmat dan bertindak mewakili Negara dalam pelbagai bidang
ii. meneroka aktivit baru dan mencabar untuk mengharumkan nama Negara



BIDANG-HAK ASASI MANUSIA


24
5.1 Melindungi hak kanak-kanak
Menghormati dan melindungi hak kanak-kanak
Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi pelindungan terhadap kanak-kanak

25
5.2 Menghormati Hak Wanita
Menghormati dan mengiktiraf sumbangan wanita dalam Negara
Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pelbagai bidang demi pembangunan Negara

26
5.3 Melindungi Hak Pekerja
Menghargai sumbangan golongan pekerja
Menerima dan mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja

27

UJIAN BERKALA 2


28
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
Mengiktiraf sumbangan golongan kurang berupaya dalam pembangunan Negara
Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagi bidang demi pembangunan Negara

29
5.5 Melindungi Hak Pengguna
Melindungi dan menjamin hak pengguna
Menyokong usaha pelbagai pihak dalam melindungi dan menjamin hak pengguna



BIDANG-DEMOKRASI


30
6.1 Mematuhi Peraturan  dan Undang-undang
Memahami undang-undang antarabangsa demi menjamin keamanan sejagat
Menerima dan mematuhi undang-undang antarabangsa bagi menjamin keamanan sejagat

31
6.2 Kebebasan Bersuara
Memahami dan menggunakan  media sebagai saluran komunikasi secara bertanggungjawab
i. memahami peranan media sebagai alat perhubungan
ii. mengunakan saluran media dengan bertanggungjawab demi kebaikan bersama

32
6.3 Kebebasan Beragama
Memahami bahawa setiap individu bebas melakukan kewajipan agama masing-masing
Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melakukan kewajipan agama masing-masing

33
6.4 Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara
Memupuk rasa tanggungjawab dan peranan rakyat dalam pembangunan
i. Melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela untuk membangunkan Negara
ii. menyokong dan menjayakan projek dan program pembangunan Negara

34
6.5 Sikap Keterbukaan
Menimbulkan kesedaran bahawa setiap masalah boleh diatasi mangikut salinan yang betul dengan mengamalkan sikap keterbukaan

Menerima bahawa setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul



BIDANG KEAMANAN DAN KEHARMONIAN


35
7.1 Hidup Bersama Secara Aman
i. Menyedari keharmonian global adalah tanggunjawab bersama
ii. Memahami peranan pertubuhan –pertubuhan antarabangsa dalam meningkatkan persefahaman bersama
i. Menyedari dan menyokong peranan pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat
ii. Menyeranaikan fungsi pertubuhan antarabangsa seperti PBB


36
7.2 Saling Membantu dan bekerjasama
Mengetahui kepentingan kerjasama antara Negara dalam pelbagai bidang
Menyokong dan membantu usaha-usaha kerajaan dalam pelbagai bidang bagi mewujudkan kerjasama di peringkat antarbangsa


37
7.3 Saling Menghormati Antara Negara
Memahami dan menyedari kepentingan mewujudkan perhubungan baik antara Negara bagi menjamin kebaikan bersama
i. menyatakan pelbagai program yang telah dilaksanakan bagi mewujudkan hubungan baik antara Negara
ii. interaksi dengan rakan daripada Negara jiran melalui Internet atau surat-menyurat



38

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN



39

CUTI    PERAYAAN   HARI   DEEPAVALI



40

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN



41-42

PERBINCANGAN    JAWAPAN    PEPERIKSAAN    AKHIR    TAHUN



CUTI AKHIR TAHUN   :   19/11/2011-01/01/2012

No comments:

Post a Comment