RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN [ 2011 ]
PENDIDIKAN MORAL-TINGKATAN DUA
MINGGU | NILAI | OBJEKTIF PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI | |||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI PERKEMBANGAN DIRI | |||||||||
1 | 1.1 Kepercayaan kepada Tuhan | -Mengenalpasti keperluan beragama dalam kehidupan. -Mengamalkan sikap taat dan patuh kepada suruhan Tuhan. -Menyatakan kepentingan beragama dalam memandu manusia kea rah kebaikan dan kesejahteraan hidup. | Mengamalkan ajaran agama sebagai panduan hidup. | ||||||
2 | 1.2 Amanah | -Menyedari kepentingan sikap amanah dalam setiap perhubungan terhadap:- -anggota -rakan sebaya -warga sekolah -anggota masyarakat | Menanamkan sikap amanah dalam hubungan terhadap anggota keluarga dan individu lain. | ||||||
3 | 1.3 Harga diri | -Menghindari tingkah laku yang merosakkan. -Mencegah daripada terlibat dengan gejala sosial.. | Menghindari amalan yang boleh menjejaskan maruah diri. | ||||||
4 | 1.4 Bertanggungjawab | -Mengamalkan sikap bertanggungjawab dalam menjalankan tugas:- -rumah -sekolah -masyarakat | Menjalankan tanggungjawab di rumah, sekolah dan dalam masyarakat dengan sempurna. | ||||||
5 | CUTI TAHUN BARU CINA | ||||||||
6 | 1.5 Hemah tinggi | -Memupuk tutur kata dan tingkahlaku terpuji yang selaras dengan norma masyarakat:- - Menghormati orang lain. - Menjauhi sikap negatif. | Mengamalkan pertuturan dan tingkahlaku yang sesuai dengan norma masyarakat. | ||||||
6 | 1.6 Toleransi | -Bertoleransi dalam perhubungan antara anggota keluarga, rakan sebaya, warta sekolah dan masyarakat | Bertolak ansur dan mengawal diri bagi menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain. | ||||||
7 | 1.7 Berdikari | -Menyelesaikan masalah tanpa bergantung kepada orang lain. | Berkeupayaan menyelesaikan masalah sendiri secara individu dan berkumpulan. | ||||||
7 | 1.8 Kerajinan | -Memupuk sikap rajin dan usaha kearah kejayaan. | Berusaha dengan gigih demi kepentingan diri, keluarga, dan sekolah | ||||||
8 | 1.9 Kasih sayang | -Menyedari sifat kasih sayang merupakan asas kesejahteraan hidup. | Menyayangi dan tidak memusnahkan semua hidupan di dunia. | ||||||
8 | 1.10 Keadilan | - Mengamalkan prinsip keadilan di sekolah untuk kesejahteraan bersama. - Melaksanakan tanggungjawab secara adil. | Menerima dan mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. | ||||||
9 | 1.11 Rasional | -Menyedari perlunya sikap rasional untuk membentuk pemikiran yang matang. -Berupaya membuat keputusan berdasarkan bukti yang kukuh, pengetahuan dan pengalaman. | Membuat keputuysan setelah menimbangkan pelbagai faktor. | ||||||
9 | 1.12 Kesederhanaan | -Mengamalkan sikap kesederhanaan dan tidak mementingkan diri sendiri. | Mengambil tindakan dengan mengambilkira kepentingan diri dan orang lain. | ||||||
10 | UJIAN BERKALA 1 | ||||||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI KEKELUARGAAN | |||||||||
11 | 2.1 Kasih sayang terhadap keluarga | -Memupuk dan menghargai nilai kasih sayang keluarga. | Menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain. | ||||||
12 | 2.2 Hormat dan taat kepada anggota keluarga. | -Mengamalkan tuntutan agama dengan memuliakan dan mentaati ibu bapa. | Memulia dan mentaati ibu bapa seperti yang dituntut agama. | ||||||
13 | 2.3 Mengekalkan tradisi kekeluargaan. | -Mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan. | Mematuhi adat dan tradisi yang diamalkan oleh keluarga. | ||||||
14 | 2.4 Tanggungjawab terhadap keluarga. | -Mengamalkan sikap bertanggungjawab untuk memajukan diri dan keluarga dari segi pendidikan dan kerjaya. | Bersungguh-sungguh untuk kemajuan diri dan keluarga. Menjalankan tanggungjawab terhadap keluarga. | ||||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI ALAM SEKITAR | |||||||||
15 | 3.1 Menyayangi dan menghargai alam sekitar. | -Bekerjasama melakukan gotong-royong dalam memelihara dan memulihara persekitaran sekolah. | Menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar. | ||||||
16 | 3.2 Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar. | -Mengenalpasti punca air dan kegunaannya dalam kehidupan. -Mengamalkan sikap tanggungjawab menjaga kebersihan sumber air. - Menyenaraikan cara-cara penjimatan air. | Menjaga kebersihan sumber air dan mengelakkan pembaziran. | ||||||
17 | 3.3 Kemapanan Alam sekitar. | - Menyenarai dan mengenalpasti hidupan marin di zon persisiran pantai yang perlu dipelihara. - Mencatat cara mengekalkan kawasan terumbu karang untuk pembiakan kehidupan marin. | Melibatkan diri dalam melindungi zon persisiran pantai. | ||||||
18 | 3.4 Peka terhadap isu-isu alam sekitar | -menghuraikan kesan-kesan bencana alam kepada alam sekitar. -menyarankan langkah-langkah persediaan menghadapi bencana alam. | Peka terhadap kejadian dan kesan bencana alam serta mengenalpasti langkah-langkah persediaan dalam menghadapi bencana alam | ||||||
19-20 | PERPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | ||||||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI PATRIOTISME | |||||||||
21 | 4.1 Cinta akan Negara | - Menyedari kemudahan awam dan perkhidmatan sosial negara adalah tanggungjawab bersama. -Menghargai kemudahan awam dan perkhidmatan sosial yang disediakan. | Berbangga serta menggunakan sebaik-baiknya segala perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. | ||||||
22 | 4.2 Taat setia kepada raja dan negara. | - Memupuk semangat kesetiaan kepada raja dan negara serta pemimpin. -Menyambut dan meraikan hari kebesaran negara. - Hari Keputeraan. - Hari Kebangsaan. - Pertabalan Raja. | Sanggup mengambil bahagian dalam aktiviti kemasyarakat demi negara. | ||||||
23 | 4.3 Sanggup Berkorban Untuk Negara | -Sanggup berganding bahu dan bekerjasama memakmurkan Negara -Menyertai aktiviti-aktiviti kemasyarakatan | Sanggup mengambil bahagian dalam akitviti kemasyarakatan demi negara | ||||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI HAK ASASI MANUSIA | |||||||||
24 | 5.1 Melindungi hak kanak-kanak. | -Murid mengetahui tanggungjawab ibu bapa untuk memastikan anak-anak mendapat kehidupan sempurna dari segi pendidikan dan perlindungan. | Menyedari kanak-kanak berhak mendapat pendidikan dan perlindungan untuk menjamin kehidupan yang sempurna. | ||||||
25 | 5.2 Menghormati hak wanita. | - Murid peka terhadap hak wanita dalam hal-hal kebajikan, kenaikan pangkat dan sebagainya. | Bersikap terbuka dalam mengiktiraf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah. | ||||||
26 | 5.3 Melindungi hak pekerja. | -Menyenaraikan tanggungjawab majikan dalam menjaga kebajikan pekerja. -Menghormati dan menghargai jasa dan sumbangan pekerja. | Menerima hakikat bahawa kebajikan pekerja merupakan tanggungjawab majikan. | ||||||
27 | UJIAN BERKALA 2 | ||||||||
28 | 5.4 Menghormati hak golongan kurang upaya. | -Prihatin terhadap golongan kurang upaya. -Menyedari peranan pelajar sebagai ahli keluarga, rakan sebaya atau anggota masyarakat dalam memberikan layanan kepada golongan kurang upaya. | Memberi layanan dan sokongan yang baik kepada golongan kurang upaya. | ||||||
29 | 5.5 Melindungi hak pengguna. | -Peka terhadap hak dan tanggungjawab sebagai seorang pengguna melalui pendidikan kepenggunaan. | Menyedari dan mengenalpasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan. | ||||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI DEMOKRASI | |||||||||
30 | 6.1 Mematuhi peraturan dan undang-undang. | -Patuhi undang-undang dan peraturan jalan raya. -Mengelakkan dari terbabit dalam perbuatan menyalahi undang-undang jalan raya. -Menyedari akibat jika melanggar peraturan jalan raya. | Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain. | ||||||
31 | 6.2 Kebebasan bersuara. | -Menggunakan cara yang sopan semasa berbincang dengan anggota keluarga. -Mengetahui cara berkomunikasi yang berkesan. | Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni. | ||||||
32 | 6.3 Kebebasan beragama | -Memupuk nilai menghormati kepercayaan agama kaum lain. | Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara keagamaan orang lain. | ||||||
33 | 6.4 Penglibatan diri dalam pembangunan negara. | -Memupuk nilai sihat dan berfaedah. -Melibatkan diri dalam aktiviti yang berfaedah. | Melibatkan diri dalam aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan demi pembangunan negara. | ||||||
34 | 6.5 Sikap keterbukaan. | -Menerima pandangan dan teguran orang lain dengan hati terbuka. -Sedia menerima teguran dengan sikap terbuka. | Menerima pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama. | ||||||
BIDANG BERKAITAN DENGAN NILAI KEAMANAN DAN KEHARMONIAN | |||||||||
35 | 7.1 Hidup bersama secara aman | -Memupuk hubungan mesra antara jiran tanpa mengira agama dan kaum. | -Menjadi jiran yang baik dan boleh dicontohi oleh masyarakat. | ||||||
36 | 7.2 Saling membantu dan bekerjasama. | -Bersedia melakukan sesuatu dengan semangat kekitaan untuk kepentingan bersama. -Bermuafakat dan tolong-menolong dalam aktiviti kemasyarakatan. | Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama. | ||||||
37 | 7.3 Saling menghormati antara negara. | -Menjalin hubungan baik antara negara. -Menghormati kedaulatan negara lain. | Menerima hakikat bahawa perasaan bertolak ansur dan saling menghormati antara negara menjamin kesepakatan dan pembangunan serantau. | ||||||
38 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | ||||||||
39 | CUTI PERAYAAN HARI DEEPAVALI | ||||||||
40 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | ||||||||
41-42 | PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | ||||||||
CUTI AKHIR TAHUN : 19 NOVEMBER 2011 HINGGA I JANUARI 2012 |
No comments:
Post a Comment